Hipokrates, tworząc swe medyczne dzieła, wiele tomów poświęcił właściwemu odżywianiu i naturze pokarmów. Jego autorstwa jest powiedzenie – „Pożywienie powinno być lekarstwem , lekarstwo pożywieniem”.
Gotowaniem pożywienia zrównoważonego, na żywym ogniu, dostarczamy do organizmuenergię, która jest w stanie podnieść naszą wibrację, pociągając za sobą cały proces bardzo pozytywnych zmian zdrowotnych, emocjonalnych i w świadomości. Wówczas porozumienie, akceptacja, otwartość, miłość, odpowiedzialność same będą przez nas płynęły.
Zacznij dawać właśnie wtedy, w momencie gdy wydaje Ci się, że nic nie masz. Tu nie chodzi o zatracanie siebie, lecz o intencje – spojrzenie, gest, telefon, drobiazg. Nie skupiaj się na tym, czego tak bardzo Ci brakuje, lecz na tym, co stwarzasz. Zmień „chciejstwo” Ego na hojność Ja. Ugotuj rodzinie zupę równoważącą wg filozofii Pięciu Przemian. I zbieraj pozytywne owoce swoich starań! :-)
Wszystko we Wszechświecie ma dwubiegunową naturę. Dwa bieguny Jin i Jang to bieguny kosmicznej energii. Zależność między Jin i Jang symbolizuje uniwersalne procesy zachodzące w Tao. Sztuka życia nie może polegać na dążeniu do Jang i unikaniu Jin, ale na utrzymaniu w równowadze tych dwóch pierwiastków, ponieważ nie mogą one istnieć bez siebie.
W filozofii taoistycznej dla głębszego zobrazowania natury otaczającej nas rzeczywistości posłużono się cyklami i procesami zachodzącymi w przyrodzie, które sprowadzono do zasady Pięciu Przemian (żywiołów).Pięć Przemian (pięć żywiołów) to system współzależności procesów, czynników lub przekształceń w którym żaden ze składników czy żywiołów nie może istnieć bez wszystkich pozostałych. W teorii Pięciu Przemianpodstawowe elementy (żywioły) symbolizują Drzewo, Ogień, Ziemia, Metal i Woda.
Bieg odżywczy żywiołów - Drzewo spalając się daje Ogień, Ogień tworzy popiół dając początek Ziemi, Ziemia zawiera Metal, Metal daje początek Wodzie, która karmi Drzewo.
Zasady Pięciu Przemiani Jin & Jang są podstawą profilaktyki diagnozowania i leczenia w medycynie chińskiej. Na nich opiera się dietetyka (żywienie), ziołolecznictwo i akupunktura (akupresura).
Smaki gorzki, słodki iostry są Jang, jednakże produkty w tych smakach zimne i surowe są zawsze Jin. Wyjątkiem są przyprawy smaku ostrego oraz cebula, czosnek i por, które są wyłącznie rozgrzewające i poruszające.
To naprawdę niewielka ilość wiedzy o tej filozofii, temat został jedynie muśnięty.
Dlatego też, wszystkich chcących intensywniej zgłębić temat, zachęcam do lektury książek pani Anny Ciesielskiej „Filozofia życia” i „Filozofia zdrowia”!
Przepisy znajdziecie w KATEGORII: KUCHNIA WG PIĘCIU SMAKÓW i na FACEBOOK pod hasłem Kuchnia wg Pięciu Smaków – La Dolce Caramella
Poniżej przedsmak:
Przepis na Zupę Dyniową wg Pięciu Przemian (Smaków)
• szczypta imbiru – smak ostry
• 2,5 l zimnej wody – smak słony
• łyżeczka soku z cytryny – smak kwaśny
• 100g masła 82% tłuszczu – smak słodki
• grzanki z chleba orkiszowego
Przygotowanie (najważniejsze, by zachować kolejność dodawania składników):
Pokroić cebulę w grube kawałki, oprószyć kolejno szczyptą soli, szczyptą bazylii i kurkumy, wrzucić na podgrzaną oliwę z oliwek w dużym garnku, dusić aż się zeszkli (nie może się zarumienić, garnek najlepiej postawić na płytce).
Dodać pokrojoną w duże kawałki dynię, marchew i pietruszkę, na koniec dodać seler i szczyptę imbiru, całość zalać zimną wodą (ok. 2,5 litra – tak by warzywa były ledwo przykryte, ok. 2 cm nad warzywami). Gotować 60 minut pod przykryciem.
Zdjąć z ognia, zmiksować zupę na gładki krem dodając 0,5 kostki masła.
Podawać z grzankami z chleba orkiszowego.
O MNIE
Moja kronika słodkich przygód w kuchni. To bezkresna wolność! To miejsce gdzie wsłuchuję się w siebie i odkrywam nowe ulubione smaki. A dziś mam ochotę na... :)
Kuchnia wg Pięciu Smaków
Hipokrates, tworząc swe medyczne dzieła, wiele tomów poświęcił właściwemu odżywianiu i naturze pokarmów. Jego autorstwa jest powiedzenie – „Pożywienie powinno być lekarstwem , lekarstwo pożywieniem”.
Gotowaniem pożywienia zrównoważonego, na żywym ogniu, dostarczamy do organizmu energię, która jest w stanie podnieść naszą wibrację, pociągając za sobą cały proces bardzo pozytywnych zmian zdrowotnych, emocjonalnych i w świadomości. Wówczas porozumienie, akceptacja, otwartość, miłość, odpowiedzialność same będą przez nas płynęły.
Zacznij dawać właśnie wtedy, w momencie gdy wydaje Ci się, że nic nie masz. Tu nie chodzi o zatracanie siebie, lecz o intencje – spojrzenie, gest, telefon, drobiazg. Nie skupiaj się na tym, czego tak bardzo Ci brakuje, lecz na tym, co stwarzasz. Zmień „chciejstwo” Ego na hojność Ja. Ugotuj rodzinie zupę równoważącą wg filozofii Pięciu Przemian. I zbieraj pozytywne owoce swoich starań! :-)
Wszystko we Wszechświecie ma dwubiegunową naturę. Dwa bieguny Jin i Jang to bieguny kosmicznej energii. Zależność między Jin i Jang symbolizuje uniwersalne procesy zachodzące w Tao. Sztuka życia nie może polegać na dążeniu do Jang i unikaniu Jin, ale na utrzymaniu w równowadze tych dwóch pierwiastków, ponieważ nie mogą one istnieć bez siebie.
W filozofii taoistycznej dla głębszego zobrazowania natury otaczającej nas rzeczywistości posłużono się cyklami i procesami zachodzącymi w przyrodzie, które sprowadzono do zasady Pięciu Przemian (żywiołów).Pięć Przemian (pięć żywiołów) to system współzależności procesów, czynników lub przekształceń w którym żaden ze składników czy żywiołów nie może istnieć bez wszystkich pozostałych. W teorii Pięciu Przemian podstawowe elementy (żywioły) symbolizują Drzewo, Ogień, Ziemia, Metal i Woda.
Bieg odżywczy żywiołów - Drzewo spalając się daje Ogień, Ogień tworzy popiół dając początek Ziemi, Ziemia zawiera Metal, Metal daje początek Wodzie, która karmi Drzewo.
Zasady Pięciu Przemian i Jin & Jang są podstawą profilaktyki diagnozowania i leczenia w medycynie chińskiej. Na nich opiera się dietetyka (żywienie), ziołolecznictwo i akupunktura (akupresura).
Drzewo (smak kwaśny) – Ogień (smak gorzki) – Ziemia (smak słodki) – Metal (smak ostry) – Woda (smak słony) – Drzewo (smak kwaśny) – itd.
Smak kwaśny i słony jest zawsze Jin.
Smaki gorzki, słodki i ostry są Jang, jednakże produkty w tych smakach zimne i surowe są zawsze Jin. Wyjątkiem są przyprawy smaku ostrego oraz cebula, czosnek i por, które są wyłącznie rozgrzewające i poruszające.
To naprawdę niewielka ilość wiedzy o tej filozofii, temat został jedynie muśnięty.
Dlatego też, wszystkich chcących intensywniej zgłębić temat, zachęcam do lektury książek pani Anny Ciesielskiej „Filozofia życia” i „Filozofia zdrowia”!
Przepisy znajdziecie w KATEGORII: KUCHNIA WG PIĘCIU SMAKÓW i na FACEBOOK pod hasłem Kuchnia wg Pięciu Smaków – La Dolce Caramella
Poniżej przedsmak:
Przepis na Zupę Dyniową wg Pięciu Przemian (Smaków)
Składniki:
• 5 cebul – smak ostry
• szczypta soli + 1 płaska łyżka – smak słony
• szczypta Bazylii – smak kwaśny
• szczypta kurkumy – smak gorzki
• oliwa z oliwek – smak słodki
• 1 kg dyni – smak słodki
• 3 średnie marchewki – smak słodki
• 2 średnie pietruszki – smak słodki
• mały kawałek selera – smak ostry
• szczypta imbiru – smak ostry
• 2,5 l zimnej wody – smak słony
• łyżeczka soku z cytryny – smak kwaśny
• 100g masła 82% tłuszczu – smak słodki
• grzanki z chleba orkiszowego
Przygotowanie (najważniejsze, by zachować kolejność dodawania składników):
O MNIE
Who's Online
Obserwuj tego bloga Subskrybuj kanał RSS
KATEGORIE
Popularne posty
Sorry. No data so far.
Tagi
Najnowsze komentarze
DZIĘKUJĘ WSZYSTKIM ZA SŁODKIE KOMENTARZE :-)
Strony
MYŚLI NIEULOTNE..